Sunday, June 03, 2007

!آنها و ما


اين تصوير را چند روز پيش خبرگزاري فرانس پرس از بيروت مخابره كرد از مردمي كه دارند شادي خود را از تشكيل دادگاه رسيدگي به واقعه ترور رفيق حريري، نخست وزير سابق اين كشور، ابراز مي كنند. ظاهر اين دو زن بي شك نشان از دو گونه سليقه و باور در چگونگي پوشش ودر اجتماع حضور يافتن دارد. يكي جز قاب صورت همه ِ بدن را پوشيده و آن ديگري جز آنچه را كه خود خواسته نپوشانده است

تصور چنين صحنه اي، در ايران كه هيچ، در ميان ايرانيان پراكنده در كشورهاي آزاد چقدر برايتان امكان پذير است؟

چند تا از زنان فمينيست و سكولار ايراني، از چپ چپ تا راست راست را سراغ داريد كه حاضر باشند لحظه اي براي هدفي مشترك، كه داشتن چنين هدفي خود حديث ديگري است، در كنار زني محجبه بايستند و رفتاري همسو ابراز كنند؟ و متقابلا، چند زن محجبه و متدين را سراغ داريد، كه باز براي هدفي مشترك، حاضر باشند در كنار زني آزاد پوش بايستند و اعتراض يا حمايتي يكسان را فرياد بزنند؟

فاصله ميان ما و آنها، با اينكه همه از يك منطقه ايم و ريشه هاي مشترك بسيار داريم به نظرفاصله اي بس دراز است، نه؟

5 comments:

My Canada said...

بدلیل اینکه انان نپدیرفته اند که بچای خودشان بیندیشند . اکثر فعالین زن ایرانی بقیه زنان را می خواهند همفکر خودشان بکنند . نه اینکه عقایدشان با بیان کنند تا دیگر ان انتخاب کنند

هروقت یاد گرفتیم که از خودمان شروع کنیم و بجای مردم فکر نکردیم بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد

سعید سلطانپور

الیزه said...

من خودم به قول شما سکولار هستم و شخصن توی گروهی که کار می کنم با دو سه تا خانم محجبه هم کارم. یه تعدادی مثل من هستن یه تعدادی هم اعتقادات مذهبی و غیره دارن, همه هم با هم در حوزه ی زنان کار می کنیم. خوب, که چی حالا؟! و جالبه که اینم بگم, کار در حوزه ی زنان تقریبن تنها جایی هست که این اختلاف عقاید و مذاهب مشکل ساز نمی شه (من این طور دیده ام و فکر می کنم البته) چون اشتراک اصلی و اولیه و سرنوشت ساز که زنانگی باشه, اتحاد روحی ای بین زن ها ایجاد می کنه که از هر مذهب و هر عقیده ای می تونن هم رو بپذیرن و درک کنن و با هم کار کنن.

Jadi said...

سلام محمد عزیز (: ببینم تو تجمعات رو شرکت می کنی ؟ در تجمعات زنان در تهران هم زنان چادری هستند،‌هم زنان روسری به سر و هم زنانی که اجبارا حجاب به سر کرده اند. روز ایدز، ۸ مارس و ... رو نگاه کن (:

البته کلیت حرفت رو قبول دارم که ما راحت کنار هم نمی ایستیم ولی خوشبختانه در مورد جنبش زنان این مورد کمی بهتره.

sooratgar said...

ببخشيد زن ايراني كه مجبوره همه جا يه جور لباس بپوشه!‌ كجا چنين آزادي اصلا به او داده شده كه اولا پوششش رو خودش انتخاب كنه بعد در كنار كسي قرار بگيره كه مثل او انتخاب نكرده؟؟؟
ضمن اينكه خوبه يه كمي به جاي جدا كردن آدمها از هم با جنسيتشون، به كل جامعه و رفتارهاي جمعي نگاه كنيد.

نازنین said...

با جماعت زنها مشکل داری
شوخی کردم، البته که نداری
این ناهمگونی ها همه جای دنیا و بین همه ملتها وجود داره
مهم عکاس و هدفشه که بخواد چی رو نشون بده
گاهی وخامت اوضاع اونجورام نیست
گاهی هم خیلی بدتر
اونچه که از ایران میبینی همه چیز نیست
کاملا فیلتر شده مثل اوچه که ما میبینیم
فقط فیلتراشون فرق می کنه
همه ایرانی ها تو یک چیز هم دل و هم زبونن
زندگیمون خیلی سخت شده
دیگه برادر هم دست برادر رو نمی گیره
پول شده ارزش و معیار همه ارزشها